روستای ازان به نقل از داود راحم

روستای ازان(اذان)زادگاه کودک شهید قهرمان محمد طاها اقدامی ,در شهرستان شاهین شهر استان اصفهان واقع میباشد موقعیت آن در ۱۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و در دو کیلومتری غرب شهروزوان ودر جنوب غربی روستای زیاد آبادواقع گردیده است.

زبان مردم آن فارسی اصیل(زرتشتی) – دین مردم ۱۰۰٪ شیعه دوازده امامی – شغل اصلی مردم کشاورزی، دامداری و بافتن فرش دستباف میباشد ولی به علت رکود این بخشها حدود ۹۰٪نیروی کار جوان روستا درشهرک صنعتی مورچه خورت مشغول به کار میباشند-جمعیت روستا حدود ۴۰۰۰ نفر

اذان از جنوب به روستای ونداده وخسرو آباد واز شمال به روستای زیاد آباد واز غرب به روستای حسن رباط بافاصله تقریبی چهل کیلومتر متصل می باشد. اذان با بالاترین جمعیت روستایی منطقه در حدود ۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد. اذان دارای گویش محلی همانند وزوان ومیمه وزیاد آباد با لهجه خاص خود می باشد. از لحاظ زمین و مراتع جزءوسیعترین مناطق منطقه است.امامزاده سیده صالحه خاتون دختر امام موسی ابن جعفر (ع)در جنوب این روستا شفا بخش جان عاشقان ولایت وامامت است. در قدیم عمده فعالیت مردم روستا دامداری وکشاورزی وقالیبافی بوده است.اکنون نیز در بخش کشاورزی بیشتر زمینها به کشت زعفران وگندم وگل محمدی اختصاص دارد.کوه زیبای کهرو در فاصله بسیار نزدیک از روستا، محیطی زیبا برای تفریح وتفرج و ورزش کوه نوردی ،آماده نموده است. اذان دارای جمعیت دانش آموزی بالا بوده ودارای شش مکان آموزشی می باشد.مدارس ابتدایی پسرانه حافظ ودخترانه عدالت ومدارس راهنمایی پسرانه سعدی ودخترانه شهید باهنر ودبیرستان های پسرانه شبانه روزی علامه طباطبایی ودخترانه شهید رجایی پذیرای دانش آموزان اذان ودیگر نقاط می باشد. مسجد جامع،مسجد امام علی (ع) ،مسجد امام حسن عسگری ومسجد امام زین العابدین ، مساجد روستا وحسینه اعظم ،شبستان حضرت فاطمه زهرا (س) وشبستان حضرت ابوالفضل(ع) وحسینیه ومسجد چهارده معصوم از مکانهای مذهبی اذان به شمار می رود.

اذان با وجود امامزاده وطبیعت بهاری دل انگیزش ،ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص تقویت منطقه، به عنوان یک قطب جذب مسافر وگردشگر ی راداراست. که در این راستا همت مسئولین محلی رابیشتر می طلبد.

اماکن مذهبی روستای ازان

امامزاده سید صالحه خاتون )ع(

مردم ایران پس از گرایش به اسلام با توجه به فرهنگی که داشتند نسبت به ائمه اطهار علاقه وافری نشان می دادند. در خلال
جنگ های مسلمین با ایرانیان شماری از صحابه و منسوبین به ائمه اطهار ( ع ) درایران شهید شدند و بعدها قبور این شهداء مامن و محل راز و نیاز مردم شد. پس از آن نیز با حضور علی ابن موسی الرضا ( ع ) که همراه خانواده خود از عربستان به ایران کوچ کردند کم کم طایفه بنی هاشم به لحاظ وضعیت خفقان آمیز خلفای عباسی و گرایش ایرانیان به تشیع به طرف ایران مهاجرت کردند. با شهادت امام رضا ( ع )
بنی عباس به دستور خلفای وقت برای از بین بردن کانونهای مبارزه دست به کشتار امامزاده ها و نوادگان منسوب به امامان زدند و به این ترتیب، جوانان بنی هاشم برای فرار از کشتار دسته جمعی و مبارزه علیه حکام ظلم و جور به اقصی نقاط ایران کوچ کردند ولی بعدها به کمک خائنان وبردگان زر و زور دستگیر و به شهادت رسیدند ( امروز به یقین کمتر امامزاده ای وجود دارد که به مرگ طبیعی فوت شده باشد اکثراً بر اثر جنگ و گریز به درجه شهادت نائل شده اند ) امامزاده سید صالحه خاتون یکی از این بزرگواران است که به این خطه حیات و به مردمش نور ایمان و امید به زندگی عطاء نموده است. شاهزاده جهان رخ ملقب به
( سید صالحه خاتون ) فرزند بلافصل
امام موسی بن جعفر ( ع ) و خواهر ناتنی
امام رضا ( ع ) و حضرت معصومه ( ع ) است که از نسب مادری به یکی از نوادگان
امام حسن ( ع ) می رسد. این امامزاده عظیم الشأن در ۲۲ رجب سال ۲۰۷ هـ .ق در روستای اذان رحلت نمودند و در مسجدی که اکنون امامزاده و مرقد این بزرگوار است به خاک سپرده شدند.
این امامزاده تنها زیارتگاه و امامزاده موجود درمنطقه است که مورد احترام اهالی و مأمن و مأوای دردمندان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت است. بیشتر اهالی این منطقه را، رسم بر این است که نذرشان را در جوار خاک سید صالحه خاتون ادا نمایند و این اعتقاد رایج است در قلبهای مردم این خطه، این اعتقاد خود گواهی است بر اوج شناخت مردم پاک نهاد این ناحیه از آن بزرگوار و دلیلی است بر نفوذ این بزرگوار در دلها.
مردم این منطقه شبهای جمعه و ایام سوگواری سر از پا نشناخته به آستانش
می شتابند. با عشق به زیارتش می روند تا سر بر مزارش نهند و با گلاب اشک، سنگ مزارش را شستشو کنند. علاقه این مردم به این امامزاده بسیار عجیب است، خاک گورش توتیای چشمان شده. مردم عزیزانشان را پیرامون آن بزرگوار دفن می‌کنند و تصور کنید آن
دوره های ستم شاهی را که بس سخت بود حمایت از زیارتگاهها و چه بسا همین حمایت ها دلیلی بود بر ضد رژیم بودن و در این حال و هوا، مردم بی اعتنا به رژیم یاد این بزرگوار را پاس می‌داشتند چون او نیز تبعیدی و گریخته از ستم ظالمان به این خاک تفتیده و طوفان زده بود. تا که در غربت غریبانه زجر بکشد و زجرکُش بشود ولی این مهربانان مردم منطقه به خصوص اهالی روستای اذان، آن به ظاهر غریب را قریب جمع خود داشتند او را فرستاده بهشتی می دانند که از برای اهل اذان نازل شده است او در شب غبار آلوده تاریخ، شمع بدست شاهد همیشه زنده تاریخ گردید و اندر این وادی به ظاهر ناآشنا در آن عرصه تاخت و تاز ظلم و ستم، خیمه جاودانگی برافراشت و با وقار و سنگینی در هاله ای از نور و عزمت پرواز را آغازیدن گرفت. مرقدش زیارتگاه ماست همانطور که مردمان این منطقه صحه گذاشتن بر این مدعا ودر این ادعا را با مزار شهیدانشان بهشت و حرمتش را مصلای نماز کردند.
این دورافتاده مکانی که همه می پندارند مدفن و مزار سید صالحه خاتون است در اصل آرامگاه ابدی او نیست که اینجا مرز و نقطه ای است که او از آن گذشته و جهان ابدیت را با فتح و پیروزی به زیر بال و پر عشق و شهادت کشیده وکدام دلی است که او را خفته در خاک بداند و کدامین چشم تنگ و دنیا بین است که این عزمت را در زیر سنگ لوحه مزارش ببیند که در قلب ماست.
مزار این بزرگوار پذیرای دردمندان شهر و دیارمان است و انس مردم با او همچنان جاری است و ابعاد گسترده حضورش در این منطقه در هر دلی بهشتی آفریده و هر دیده بینایی به اندازه میدان دیدش او را محبوب و امامزاده‌ای والا مقام می بیند و می پندارد ما او را مظهر و الگوی آرزو و آمال بیدار و خفته انسانها می دانیم و ما رهروان اویم، اویی که زندگی و مرگش پلی بود به استحکام فلک، از بیابان نینوا تا این دیار دل سوخته حاشیه کویر.

موقعیت جغرافیایی امامزاده سیده صالحه خاتون ( ع )
بقعه امامزاده سیده صالحه خاتون در یک منطقه جلگه ای در بیابانهای لم یزرع در جنوب غربی روستای اذان در ۱۹۷۵ متر ارتفاع از سطح دریا در طول و عرض جغرافیایی( َ۲۴ ، ْ۳۳ )و ( َ ۰۹ ، ْ۵۱ ) متصل به شهر وزوان قرار گرفته است.
به لحاظ اهمیت، منطقه، درازمنه قدیم زمانی تابع شهر قم، زمانی تابع شهر اراک و زمانی نیز تابع شهرکاشان یا شهر اصفهان بوده است. راه دسترسی به امامزاده از اتوبان تهران – اصفهان از داخل شهر شهر وزوان می‌گذرد. فاصله امامزاده از اتوبان تهران – اصفهان گرچه بیش از دو کیلومتر نیست ولی خرابی راه و دشواریهای ناشی از آن این مسافت را برای زائران بیش ازچند فرسنگ می نماید.

بازدید: ۱۱۵

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. محمد رضا حيدري ازمورچه خورت گفت:

    مراسم عزاداری و آئین نخل برداری به مناسبت ۲۸ صفر با حضور گسترده عزاداران در روستای مورچه خورت شاهین شهر برگزار میشود

    همزمان با ۲۸ صفر سالروز رحلت نبی مکرم اسلام صلوات اله علیه و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، آیین سنتی، مذهبی نخل برداری در روستای مورچه خورت شهرستان شاهین شهر و میمه برگزار شد.

    آیین سنتی نخل برداری در روستای مورچه خورت شاهین شهر قدمتی بیش از سیصد ساله دارد. در این مراسم نخل یا همان سازه ی چوبی عظیمی که در واقع نمادی از تشییع پیکر مطهر امام حسین(ع) است. جوانان روستا به همراه ریش سفیدان و بزرگترهای محل هر ساله در صبح روز عاشورا و ۲۸ صفر سازه چوبی را پس از آماده شدن با پارچه های سبز و مشکی می پوشانند و با آینه و گل و پارچه های ابریشمی و پولکی، زنگوله و شمشیر تزیین می شود،

    هر کدام از چهار پایه این نخل توسط قویترین افراد یکی از طوایف نگداشته می شود و پس از عزاداری هیئت های عزادار از مقابل حسینیه بنی زهرای روستا بلند می شود و تا گلزار فاطمیه روستا حمل همراه مردم عزادار حمل می شود. پس از زیارت اهل قبور، عزاداری و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر مجددا نخل به سمت حسینه حرکت داده می شود. در پایان مراسم نیز عزاداران با غذاهای نذری اطعام می شوند.

    این آیین که مختص روز عاشورا است همه ساله در سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز برگزار می شود و با استقبال بی نظیر مردم شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب، میمه و وزوان و دیگر شهرهای اصفهان روبرو می شود. جمعیت این روستا که در حدود ۱٬۴۰۰نفر می باشد در روزهای عاشورا و ۲۸ صفر به بیش از سه هزار نفر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.