محمد تقی معینیان؛چرا بومی ها نقش کمرنگی در شهرستان دارند

محمد تقی معینیان – سهم پایین بخش میمه در مدیریت شهرستان شاهین شهر ومیمه
روز گذشته در سایت وزین صبح میمه ملاقات آقای متوسلی با وزیر اسبق نیرو وریس کمیته امداد امام خمینی (ره) وتقدیر وتشکر مردم شهر میمه ازجناب سروان صادقی را مشاهده کردم . چند لحظه ای آرامش وشوق وصف ناپذیری وجودم را فرا گرفت و بر وجوداین دو مدیر بومی مومن ، متعهد بکار،تلاشگر ،توانمندو میمه دوست در شهرمان برخود بالیدم .متاسفانه شواهد نشان می دهد بیش از ۸۰درصد مدیران بخش میمه غیر بومی هستند مساله ای که نیازمند پیگیری شورای اسلامی شهر است .

همشهریان گرامی وبزرگوار آیامدیران دستگاههای دولتی شهر وبخش مان، باید بومی باشد یا غیر بومی؟! حتما همگی پاسخ خواهیدداد، که قطعاً مدیر باید بومی باشد؛ زیرا، هم با منطقه آشناست، هم دلش به حال زادگاهش می‌سوزد و در آبادانی شهر و زادگاهش بیشتر می‌کوشد تا چهره محرومیت را از آن بزداید.

استفاده نکردن از نخبگان بومی برای اداره و مدیریت بخش وشهر میمه ، افزون بر این که دولتمردان را از مزیت نسبی بکارگیری ظرفیت های منحصر به فرد این افراد محروم می کند، موجب شکل گیری حس ناامیدی و بی اعتمادی به حاکمیت در میان مردم این منطقه خواهد شد. مساله ای که تهدیدی جدی برای انسجام و ونفاق ملی مردم منطقه به شمار می آید.

باید پذیرفت که مدیران غیر بومی حواشی خاص خود را همیشه به همراه خواهند داشت و همیشه مردم باید به خود حق بدهند به موفقیت یک مدیر غیر بومی به دیده شک و تردید بنگرند.

مدیران بومی به دلیل آشنایی با مناطق خود، می توانند به بهترین شکل با مردم ارتباط داشته باشند و با ریشه یابی مشکل ها، راهکارهایی جدی برای آن ارایه دهند. از منافع نیروهای بومی این است که به محیط کارشان آشنایی کامل دارند، دلسوز مردم هستند و از توانایی‌ هایشان، نفوذ کلام و نفوذ قدرتشان در جهت منافع عموم استفاده می‌کنند. یک نوع غرور ملی و منطقه‌ای نیز باعث می‌شود زمان بیشتری کار کنند و در نهایت کارآیی و اثربخشی بالاتری داشته باشند یعنی سعی می‌کنند اگر یک ریال در اداره تحت مدیریت خودهزینه می‌شود در حد آن یک ریال نفعی برای آن اداره ومردم داشته باشد. این منفعت استفاده از نیروهای بومی است که بسیار بالاست ، استفاده از نیروهای بومی اگر ده درصد مشکل داشته باشند ولی ۹۰% سوددارند، وقتی که شخصی کاری که انجام می‌دهد برای خودش است، وقتی که می‌بیند نقش و تأثیر اعمالش نه تنها در بحث اداری بلکه در بحث اجتماعی به خانواده، گذشته و آینده‌اش برمی‌گردد و حتی پس از مرگش نیز باقی می‌ماند بی‌شک بیشتر کار می‌کند. ودلسوزتر از مدیر غیر بومی پروازی است.

واقعا ،کسی که همسر و فرزندان و همه ی بستگان و دلبستگی هایش در شهری دیگر است، چگونه می تواند از مشکلات مردم آن شهر آگاه شود، زندگی و زیستن و همراهی با اشک ها و لبخندهای این مردم است که می تواند مدیری را علاوه بر ” کارا ” بودن به ” دلسوزی ” و بالاتر از آن به ” دلجوشی ” برای آن مردم وادار سازد همچنین اختلاف فرهنگی که ممکن است بین یک مدیر غیربومی با فرهنگ رایج در منطقه وجود داشته باشد، می تواند مزید بر علت باشد.

برخی از مدیران غیربومی چون آداب و رسوم محل حوزه ی استحفاظی را نمی داند، با ادبیات غیر متعارف و نامناسب و گاه متکبرانه با زیردست خود و مردمان آن منطقه رفتار می کنند، تصور ذهنی این مدیران این است که دراین منطقه قحط الرجال است و

مردم این منطقه به آنها نیازمندی و وابستگی دارند. یکی از آسیب های مدیریت غیر بومی، بی اعتمادی و شناخت نداشتن از سرمایه های بومی است که سبب می شود برخی از این مدیران، رویکرد باندبازی و خویشاوند سالاری را گسترش دهند. در برخی از موارد مدیر غیربومی سرمایه ها و منابع انسانی فرهیخته منطقه را مزاحم، رقیب و جانشین خود می پندارد و اقدام به حذف شخصیت های بومی می کند. اما این مدیران بومی هستند که آغوش خود را برای تربیت فرزندان بومی می گشایند و در پشتیبانی از آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

در هرحال مدیر غیربومی مقیم نیست و اسکان موقت و گاه به دور از خانواده‌ ایشان دغدغه و تشویش‌های روحی و روانی را موجب می‌شود که از حضور مستمر، ثبات رای و نظارت پیوسته او در محل کار مانع می‌گردد، مدیر غیر بومی به ناچار دائم در حال سفر میان مثلث خانه، کار و مرکز است بدین ترتیب او هیچ‌گاه فرصت کافی برای هیچ‌کدام از امور خویش نخواهد داشت.

اصولاً مدیریت یعنی قدرت ریسک، مدیر غیربومی به دلیل زودگذر بودن دوران مدیریت و تداوم روند موجود اهل آزمون و خطا نیست و خویشتن را اسیر تحول یا اصلاح امور نمی‌کند.

در صورتی که وقتی چندین نفر برای تصدی بر یک پست تعرفه می شوند و هر یک از لحاظ معیارهای مدیریتی تقریبا در یک سطح باشند، آن گاه اولویت با مدیران بومی است و باید برای راحتی دسترسی مردم یک مدیر بومی بر سر کار بیاید.

آیا وقت آن نرسیده با توجه به داشتن نیروهای بومی متخصص و کارشناس در حوزه های مختلف دربخش میمه، برای ما مردم بخش میمه سهمی در سبد مدیریتی شهرستان وبخش مشخص شود ؟

بازدید: ۲۰۴

مطالب مرتبط

۲۸ دیدگاه‌

  1. رضا گفت:

    سلام
    نوشته آقای معینیان در مورد منطقه ما چندان صدق نمی کند. آن هم وقتی که سالهاست ما مردم منطقه ما بیشترین ضربه ای خورده اند از مدیران بومی بوده
    البته مدیران بومیی هم بوده و هستند که هدفشان فقط خدمت به مردم منطقه است.
    بخشداری آقای شیبانی را که یکی از بهترین مدیران بومی منطقه بودند هنوز فراموش نکرده ایم که چه قدر با جانب داری از شهر خودشان به وزوان و منطقه ………کردند.
    یا بخشداری آقای احمدجو.
    با این اوضاع و احوال اتفاقا مدیران غیر بومی بهتر می توانند به منطقه ما کمک کنند که نمونه های فراوانی از آن را دیده ایم.
    منطقه ما با اختلافاتی که بین دو شهر اصلی آن وجود دارد
    باید هم این جور اداره شود و مدیران و کارمندان شایسته آن به خاطر نبودن اصل شایسته سالاری و زیرآب زنی در منطقه به جای زادگاه خودشان در سایر نقاط شهرستان، استان و کشور مشغول به کار باشند.
    باید از آقای معینیان پرسید شما که مدعی استفاده از مدیران بومی در منطقه هستید منظورتان مدیران میمه ای است یا مدیران شایسته از کل منطقه
    اگر کل منطقه را منظور نظر دارید پس چرا شورای شهر میمه را مسئول پیگیری این کار می دانید؟

  2. رضا گفت:

    به این میمه ایها اعتمادی نیست خوشبین نباشید
    _____———–
    با سلام درج اینگونه مطالب دلیل بر اعتماد و خوشبینی نیست ولی برای ایجاد اعتماد و خوشبینی ارتباط لازمه و همیشه باید تلاش کرد چون اگر اعتماد واقعی ایجاد بشه هم باعث خوشبینی می شه و هم زندگی راحتر و باعث پیشرفت می شه.

  3. رحیم گفت:

    رئیس اسبق اموزش وپرورش مدارس وزوان را نابود کرد خانه معلم را اباد کرد اینهم بومی وفرهنگی این نمونه بارز ظلم نیروی بومی منطقه وزوان ومیمه

  4. رحیم گفت:

    ما به رئیس اسبق اموش وپرورش منطقه اعتماد وخوشبین ، خوشبینی واعتماد را وزوان داشت، ظلم ونابودی منطقه خصوصا وزوان را بومی های شمال وزوان را در ذهن داشت ذره اعتماد به نیروهای بومی شمال وزوان خیانت است به وزوان

  5. رضا گفت:

    جناب بخشنده عزیز دیوار بی اعتمادی مابین وزوان ومیمه در اثر سومدیریت مدیران بخصوص مدیران بومی میمه ای بسیار بلند است چه حق هایی که ضایع شده وقابل برگشت نیست همین الان هم با شدت بسیار زیاد ادامه دارد گویی شهر بالایی اسراییل است ووزوان فلسطین شک نکن اگر بتوانند نام وزوان را کامل حذف میکنند تا این ساعت هم این مردم وزوان بوده اند که صبوری کرده اند وبخاطر حفظ آرامش سکوت اما مسولین شهرستان واستان بدانند ظلم هیچ وقت پایدار نیست

  6. شهروند گفت:

    دیدگاه آقای معینیان فی نفسه منطقی و قابل قبول است .اگر منظورش انتخاب مدیران بومی در کل منطقه باشد. ولیکن ما وزوانیها خاطره خوبی از مدیران بومی حداقل در بخشداری و آموزش و پرورش نداریم .

  7. علی گفت:

    مگه آفای دکتر روستا مدیر بومی نبود تو شهرستان؟
    چه قد زیرآبشو زدند تا جابه جا بشه؟
    حتما مدیر بومی میمه ای منظورشونه

  8. رضا گفت:

    شما چقدر ساده اید کدام وقت سایت صبح میمه حتی یکبار از وزوان ووزوانی نوشت با دست خودمان بیخودی میمه را بزرگ نکنیم ما در وزوان مدیرانی داریم که به مراتب از شیبانی ومتوسلی ودیگران هم انقلابی تر وهم باسوادترند همین معینیان هم آخرش میمه ایه یادمون نره

    • علی گفت:

      رضا سلام
      صبح وزوان کار رسانه ای داره می کنه و هر مطلبی که برای این سایت ارسال و در آن خطوط قرمز رعایت شده باشه ،منعکس می شه،در این مورد به اطلاع برسونم که مطلبی قبلا توسط آقای معینیان به این سایت ارسال شده که پر از افترا و تهمت و بی احترامی بوده که از انتشار آن خودداری شده است.

  9. کدخدای محل گفت:

    سلام
    عزیزان منطقی برخورد کنید تا هر جا از شهر ما یاد میشود به خوبی در اذهان شکل بگیرد هیچگاه از جاده انصاف و عدالت خارج نشوید حرف حق را هر کسی گفت پذیرا باشیم حتی اگر دشمن باشد که آقای معینیان از دوستان و همجواری ماست و سخن درستی را بیان نموده اند .

  10. رضا گفت:

    عه از کی تا حالا میمه ای شده دوست ما عجب کدخدایی داریم ما

  11. رضا گفت:

    آقایون منطقی برخورد کنید از کدخدا یاد بگیرید وزوان را دو دستی بدید بره

  12. کدخدای محل گفت:

    سلام آقا رضا
    دوست عزیز بنده عرض کردم حرف درست و منطق را از هر که هست بپذیریم چه دوست چه دشمن کجای متن من گفتم وزوان را دو دسته تقدیم کنیم این حرف قرآن است که اقوال را بشنوید و بهتیرین را انتخاب کنید قطعا خوانندگان محترم و خدای بزرگ بین ما قضاوت خواهد کرد که کدام یک از ما به منطق نزدیکتریم و ضمنا شما مسائل و برداشت شخصی خود را نمیتوانید به عنوان الگوریتم آماری جامعه تلقی بفرمائید . امروز تمام جوامع به ویزه جوامع اروپایی منافع خود را در اتحادیه مشترک جستجو میکنند بنده حداقل ده کشور دنیا را از نزدیک رصد و مورد تحقیق و تفحص قرار داده ام و هیچگاه وارد بازی کودکانه نخواهم شد قدری بزرگ شویم و بزرگ فکر کنیم سخن فراوان و فرصت اندک بیش از این تصدیع اوقات نخواهم شد وزوانی

  13. رضا گفت:

    همون بهتر که بری تو اروپا زندگی کنی چون توهیچوقت دردمروم وزوان را نمیفهمی وزوان جای بزرگانی چون شما نیست

  14. رضا گفت:

    جوابتون را اینجوری دادم که عرض کنم الفبای اروپا را هم متاسفانه نمیدانید اگر نه با این ادبیات نگارش نمیکردید

  15. کدخدای محل گفت:

    سلام آقای رضا
    همانگونه که از فحوای ادبیایت و مفاهیم ذهنی حضرتعالی مستفاد میشود نمیتوان با جنابعالی بحث نمود چون انسانها دو گونه اند یا خود را به خواب زده اند یا خوابند با گروه اول که خود را به خواب زده اند شما نمیتوانید بحث نمائید بنده به صرف اینکه در اروپا مدتی زندگی کرده ام شما مرا از وطنم یعنی شهر وزوان طرد میفرمائید این منطق شماست چگونه میتوان جامعه ای را از حضیض به اوج قدرت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی رساند جز این است که در آن بایستی قوانین و حاکمیت ارزشها ی مبتین بر عقول وعلوم دینی و پایه ای را در آن به خوبی حس نمود بنده اصلا جنابعالی را نمی شناسم ولی ببینید با چه ادبیاتی صحبت میفرمائید اگر غالب مردم اینچنین فکر میکنند وای به حال جامعه .
    بله بنده اهل وزوانم وافتخارم وزوانی بودن است که با افتخار بر آن میبالیم ولی در قضاوتها و نگرشها و رویکردهایم سعی میکنم خدا را پیش از نگارش حس کنم که مبادا قلمم از جاده انصاف و عداالی و معرفت دینی خارج شود نه اینکه پسر پیغمبرم نه انسانی واجد شرائط گناه ولی سعی میکنم قلمم را به اسارت فکرم درآورم خداوند به همه ما توفیق شناخت دقیق عنایت فرماید

  16. آدم فضول گفت:

    دوستان به نظر شما کدامیک درست میگویند و منطقی هستند ؟ رضا یا کدخدای محل

  17. ناشناس گفت:

    مقاله ای تحت عنوان استفاده از پتانسیل مردم برای ساختن شهر وزوان و سخنی با کاربران محترم صبح وزوان جهت ارائه طرح ها و ایده های مختلف جهت پیشرفت شهر و کمک به شهرداری و شورای اسلامی وزوان

    برای ساختن شهری شاد و بانشاط از همه سلیقه‌ها استفاده کنیم

    استفاده از پتانسیل مردم برای ساختن شهر وزوان
    همه راست می گن ولی جهت ساختن ایده و طرح نیاز است نه چیز دیگری

  18. رضا گفت:

    خوب بلدی با کلمات بازی کنی حتما این هم از فضل اروپاست سخنرانی ونگارش کار آسانی است عمل مهم است کار به سخن دانی نیست شما که اروپا رفتی وبقول خودتون چند صباحی را در آن دیار دور از وزوان بوده اید حتما وضع مالیتان مناسب است بسم الله تشریف بیار یه کارگاه بزن وچهارتا جوان بدبخت را مشغول کن نیازی نیست منو بشناسی بعد حتما مردم قضاوت خواهند کرد

  19. کدخدای محل گفت:

    شما که میفرمائید وزوان جای ما نیست و ما را بدون آنکه ببینی و بشناسی از وطن و زادگاه پدریمان بیرون راندید
    و باز قضاوت زودرس کردی و ما به بازی با کلمات متهم نمودی و این منطق و دیدگاه حضرتعالی است لذا برای خاتمه بحث بدون نتیجه شما را به خدای بزرگ میسپارم و بحثی ندارم و اگر امکاناتی که مد نطر حضر تعالی است اگر داشتم حتما برای وزوان اقدام میکنم خدا توفیق دهد

  20. کدخدای محل گفت:

    جناب رضا با کلمات بازی کردن هم اتهام جدید شما ست و این از افتخارات بزرگ وزوانی بودن من است نه اروپائی بودنم ؛ گوشت و پوست و استخوان و اجداد من ریشه در خاک پاک وزوان دارد نه اروپا کمی سعه صدر داشته باش

  21. از دوستان گفت:

    رضا با این نظر افراطی و بی منطق به وزوان ضربه میزنی

  22. احمد گفت:

    از تبادل پیام کدخدا محل و رضا اگر دقت کنی در پیام رضا منطق نیست فقط گسترش بدبینی است

  23. همراه گفت:

    رضا معلومه اصلا منطق نداره ولی کدخدا خداییش بد نمیگه

  24. رضا گفت:

    رضا رضاست وبه وزوانی بودن خود افتخار میکنه ادعایی هم نداره فرقش با کسی که خود را کدخدا میداند این است که هرگز وهرگز به میمه ومیمه ای بدلیل ظلمها وجنایتها وخیانتهایی که به شهر ومردم عزیز شهرم در طول سالیان متمادی روا داشته اند اعتماد ندارد بقول قدیمی ها میمه ای …….. اما کدخدا میگوید تعامل کنیم با هم باشیم ضمنا حق با شماست رضا منطق ندارد وکدخدا اهل منطق است چون او کدخداست شاید هم میمه ای ……..

  25. کدخدای محل گفت:

    آقا رضا سلام
    کمی فکر کن و دنیا را با آخرت سریع معامله نکن شما و بنده حق نداریم بگوییم تمام اصفهانیها خوبن و تمام شیرازیها بد نمیتوان در برابر جوامع انسانی حکم کلی داد وزوان و میمه هم آدم خوب دارد و خدای ناکرده تعدادی هم ممکنه شیطنت بکنند بیابید طوری فکر و عمل کنیم که در چارچوب معارف دینی و اخلاقی باشد و قضاوت اینکه که کدخدا را اهل … و اینگونه قضاوت میکنید نوعی بی منطقی است . ……. حاظرم با جنابعالی رو درو مناظره کنم

  26. کدخدای محل گفت:

    کدخدا هم کدخدای وزوان است و به وزوانی بودن خود میبالد اما با دید تعامل با هرکه داعیه خوب بودن و مسلمان واقعی بودن را دارد و از انسان نماها گریزان

  27. رضا گفت:

    شما بهتره تشریف ببرید همون اروپا وبا همکیشان خوددراروپا مناظره کنید ترجیح میدهم با کسی که دل در هوای میمه دارد همان بی منطقی که شما میفرمایید باشم وردررو نشوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.